Unreal Tournament III - park maszynowy

Ciężki sprzęt

Ciężki sprzęt

Ciężki sprzęt, Unreal Tournament III - park maszynowy

Swego czasu pojawiło się kilka gier, które wreszcie wniosły coś nowego do nieco kostniejącego gatunku FPS. Battlefield 1942, czy Halo, pozwoliły graczom nie tylko biegać, skradać się czy czołgać po wirtualnym świecie – w razie potrzeby można było wskoczyć do zaparkowanego w ustronnym miejscu czołgu i za pomocą głównego działa wyperswadować przeciwnikom swoje racje. Pomysł spotkał się z pełną akceptacją graczy, zadowolonych z wprowadzenia do klasycznych sieciowych strzelanek elementów zmuszających do opracowywania całkowicie nowych strategii i taktyki walki.

Wczoraj pisaliśmy o dostępnych w grze broniach. Nowy Unreal jednak nie tylko wyborem giwer stoi. Już w poprzedniej odsłonie, oznaczonej rokiem wydania, czyli liczbą 2004, otrzymaliśmy możliwość poruszania w niektórych trybach za pomocą różnorakich mniej lub bardziej przygruntowych pojazdów. Tym razem ekipa Epica poszła jeszcze dalej. Nie, niestety, nie dostaliśmy póki co łodzi podwodnych czy kutrów rakietowych. Mamy za to do swej dyspozycji kilka pojazdów skonstruowanych przez mroczną i cokolwiek ponurą rasę Necris. Te bardziej „ludzkie” należą teraz do jednej grupy nazwanej Axon. Przyjrzyjmy się więc bliżej choć kilku z nich.

Scorpion

Charakterystyka: Jednoosobowy. Jeden z najlżejszych, ale zarazem najszybszych i niezwykle zwrotnych pojazdów kołowych. Doskonale sprawdza się zarówno na otwartym terenie, jak i w wąskich przejazdach czy na ulicach. Mały promień skrętu w połączeniu ze świetnym przyspieszeniem sprawiają, iż jest to pojazd wręcz idealny do szybkiego przemieszczania się po mapie. Niestety, mała waga i rozmiary okupione zostały niską wytrzymałością na uszkodzenia – pojazd jest w stanie wytrzymać krótkotrwały ostrzał z lżejszej broni, należy jednak uważać na przeciwników posiadających choćby wyrzutnię rakiet.

Uzbrojenie: Zamontowana na obrotowym stanowisku wyrzutnia energetycznych kul eksplodujących przy kontakcie z celem, charakteryzująca się średnią szybkostrzelnością. W drugim trybie ataku, z przodu pojazdu wysuwają się „wąsy” będące morderczym narzędziem przeciwko piechocie – przeciwnik dogoniony w wąskim przejeździe nie ma najmniejszych szans.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Pojazd posiada wbudowany dopalacz, który po aktywacji przez kilka sekund rozpędza go do niesamowitej prędkości. Dodatkowo, jeśli po aktywacji dopalacza wyskoczymy z pojazdu, zamienia się on w bombę na kołach. Dzięki tej zdolności można zniszczyć lub bardzo poważnie uszkodzić nawet najcięższe i najlepiej opancerzone pojazdy przeciwnika. Hellbender

Charakterystyka: Dwuosobowy. Dużo cięższy i wolniejszy od Skorpiona, jednak dzięki większej masie i rozmiarom bardziej odporny na uszkodzenia. Mały rozstaw osi i duże koła sprawiają, iż doskonale sprawuje się zarówno w terenie, jak i w rejonach silnie zurbanizowanych. Nie grzeszy jednak zbyt dobrym przyspieszeniem.

Uzbrojenie: Kierowca ma do dyspozycji działko oparte na tej samej zasadzie działania, co Shock Rifle – może strzelać zarówno skupionymi kulami energii, jak i, w drugim trybie ognia, ciągłą wiązką o dużym zasięgu. Dzięki temu możliwe jest wykonanie combo, polegającego na rozbiciu kul za jej pomocą. Dość duża szybkostrzelność w pierwszym trybie sprawia, iż przy odrobinie wprawy można zdetonować do kilku z nich jednocześnie. Operator broni w tylnej wieżyczce ma do dyspozycji działo jonowe, czyli większą odmianę poprzedniej broni, doskonale nadające się do niszczenia lekkich i średnich pojazdów wroga. Działo nie posiada alternatywnego trybu ognia, co zrekompensowano poprawiającą celność i precyzję strzału możliwością zbliżenia obrazu.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Brak.

Hellfire SPMA

Charakterystyka: Jednoosobowy. Hellfire to nic innego, jak ruchome stanowisko artyleryjskie. Ze względu na konieczność zapewnienia stabilizacji dla potężnej armaty masa pojazdu jest na tyle duża, by uczynić z niego maszynę niezwykle powolną. Dlatego zdecydowanie nie nadaje się on do wszelkiego rodzaju rajdów na tereny przeciwnika, doskonale jednak sprawdza się w roli artyleryjskiego wsparcia.

Uzbrojenie: potężna armata w podstawowym trybie działania miota na duże odległości kule skumulowanej energii, podobne do tych, które wystrzeliwuje działo Hellbendera. W alternatywnym trybie ognia strzela prostą i ciągłą wiązką energii, zdolną do rozbicia wcześniej wygenerowanych kul energii (shock combo).

Specjalne tryby ataku i właściwości: Swoje prawdziwe oblicze pokazuje jednak dopiero w specjalnym trybie działania, kiedy z mobilnego działa zamienia się w stacjonarny moździerz o wielkiej mocy. Dzięki dodatkowej stabilizacji jest wtedy w stanie wystrzeliwać pociski balistyczne, zdolne zniszczyć przy bezpośrednim trafieniu nawet czołg. Namierzanie celu ułatwi nam specjalna zawieszona w powietrzu kamera, dzięki której wyznaczymy cel dla moździerza, jednocześnie sprawdzając, czy linia strzału jest czysta. Jedyną wadą tego trybu działania jest fakt, iż w takim przypadku nasz pojazd staje się niemalże całkowicie bezbronny i w razie jakiegokolwiek zagrożenia możemy polegać przez kilka sekund jedynie na jego dość wytrzymałym pancerzu. Goliath

Charakterystyka: Dwuosobowy. Potężnie opancerzony, lecz niemiłosiernie powolny czołg. Uniwersalne uzbrojenie sprawia jednak, że jest w stanie obronić się zarówno przeciwko cięższym i dobrze uzbrojonym pojazdom, jak i lżejszym maszynom czy piechocie. Załoga powinna jednak uważać na żołnierzy wroga uzbrojonych w AVRiL – rakiecie przeciwpancernej nie oprze się nawet gruby i mocny pancerz tego czołgu.

Uzbrojenie: Kierowca obsługuje równocześnie główne działo zamontowane w obrotowej wieży, strzelające pociskami balistycznymi, rozrywającymi na strzępy lżejsze pojazdy i poważnie uszkadzającymi nawet te najcięższe. Duża prędkość pocisku w połączeniu z celnością samej armaty sprawiają, iż jest to jeden z najgroźniejszych pojazdów na polu bitwy. Drugie stanowisko ogniowe wyposażone jest w miniguna i wprost idealnie nadaje się - dzięki dużej sile ognia i niebywałej szybkostrzelności - do oczyszczania przedpola z wrogiej piechoty i lekkich pojazdów. Żadna z tych broni nie posiada alternatywnego trybu ognia, w obydwu jednak przypadkach dostępne jest zbliżenie obrazu, znacznie ułatwiające namierzenie celu.

GramTV przedstawia:

Specjalne tryby ataku i właściwości: Brak.

Manta

Charakterystyka: Jednoosobowy. Dzięki wirnikom unosi się nieco ponad powierzchnią ziemi, dzięki czemu, po wyeliminowaniu w ten sposób oporów wynikających z tarcia, jest chyba najszybszą jednostką w siłach Axon. Dzięki dostępnej dla wszystkich pojazdów możliwości podczepienia się do niej za pomocą wiązki energii żołnierzy na desce antygrawitacyjnej, najlepiej ze wszystkich pojazdów nadaje się do błyskawicznego przerzucania naszych sił nawet w najbardziej odległe zakątki mapy.

Uzbrojenie: Dwa niezwykle celne i szybkostrzelne działka energetyczne, wprost stworzone do masakrowania piechoty nieprzyjaciela. Duża szybkość i niezwykła zwrotność Manty w połączeniu z tymi cechami broni sprawia, iż może ona okazać się groźnym przeciwnikiem nawet dla cięższych, lecz znacznie wolniejszych i mniej zwrotnych pojazdów. Działka nie posiadają alternatywnego trybu ognia, jednak zamiast tego można pojazd zmusić do natychmiastowego przyziemienia, dzięki czemu możliwe jest rozgniecenie znajdującego się pod nim wroga.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Przekierowanie całości energii do wirników pozwala Mancie na wykonanie „skoku”, czyli chwilowe wzniesienie się na wysokość kilku metrów. Jest to szczególnie przydatne przy pokonywaniu wszelkich przeszkód typu murki czy niższe barykady. Raptor

Charakterystyka: Jednoosobowy. Kolejny z pojazdów latających, tym razem o wiele lepiej uzbrojony i opancerzony. Niestety, jest z tego powodu również większy i wolniejszy od Manty, co czyni go celem o wiele łatwiejszym do namierzenia i trafienia.

Uzbrojenie: W podstawowym trybie ostrzeliwuje przeciwnika z działek plazmowych o średniej mocy. Alternatywna forma ataku polega na wystrzeliwaniu pocisków rakietowych, przy czym dodatkowo zostały one wyposażone w funkcję namierzania. Jest to skuteczna broń zarówno przeciwko innym celom latającym, jak i naziemnym.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Dzięki dużemu zapasowi energii można zmusić Raptora do wzniesienia się na dość pokaźny pułap, niedostępny dla większości pojazdów. Pozwala to nie tylko na lepsze rozeznanie w sytuacji na polu walki, ale również, dzięki namierzaniu rakiet, na niszczenie z dużej odległości dowolnych celów. W razie potrzeby można równie szybko zmusić pojazd do lotu nurkowego.

Darkwalker

Charakterystyka: Dwuosobowy. Potężna maszyna krocząca Necris wsparta na trzech pajęczych nogach, będąca najwyższym sprzętem bojowym na polu walki. Już sam jej wygląd budzi niesamowity strach i respekt – pierwsze spotkanie z tym sprzętem należy do jedynych w swoim rodzaju przeżyć. Jednak to nie wygląd jest jej najpotężniejszą bronią.

Uzbrojenie: Dwa potężne działa energetyczne obsługiwane przez kierowcę generują promień o niespotykanej mocy. Ta niezwykle celna broń jest w stanie w ciągu kilku sekund zabić każdego, nawet opancerzonego żołnierza i, w niewiele krótszym czasie, rozprawić się z niemalże dowolnym pojazdem. Alternatywnie pojazd jest w stanie wygenerować wokół siebie wręcz zwalającą z nóg falę akustyczną, która przewraca i roztrąca na boki wszystkich nieostrożnych wojowników, którzy znaleźli się w pobliżu maszyny. Dodatkowo została ona wyposażona w ruchomą wieżyczkę obsługiwaną przez drugiego operatora, uzbrojoną w kolejne działko energetyczne z opcją zbliżenia obrazu.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Mimo tego, iż pojazd dysponuje największą siłą ognia ze wszystkich dostępnych maszyn i potężnym pancerzem, istnieje możliwość zmuszenia go do znacznego obniżenia sylwetki w celu uniknięcia choćby wrażych rakiet. Nightshade

Charakterystyka: Jednoosobowy. Jedna z najciekawszych jednostek Necris biorących udział w Turnieju. Jest powolna, ma relatywnie słabe działo i wytrzymałość. Jednak dzięki kilku specjalnym zdolnościom potrafi niekiedy w dwójnasób zrekompensować sobie te wady.

Uzbrojenie: Działko energetyczne wystrzeliwujące prosty, lecz dość krótki promień. Zamiast alternatywnego trybu ognia cała energia przekierowywana jest w generowanie pola maskującego. Dzięki temu Nightshade może być wykryty jedynie przez najbardziej spostrzegawczych wrogów. Należy jedynie pamiętać, iż wszystkie działania naruszające strukturę pola – łącznie ze strzałem z własnej broni – powodują wyładowania na jego powierzchni, ułatwiające wykrycie przez przeciwnika. W trybie tym drastycznie spada prędkość poruszania się maszyny.

Specjalne tryby ataku i właściwości: Właśnie w tych dodatkowych sposobach walki leży cała siła i urok Nightshade’a. Zamienia się on wtedy w rodzaj stawiacza min, pozostawiającego na polu walki ładunki generujące cztery różne efekty, w tym dwa rodzaje min: zawierające ładunek wybuchowy i generujące silny impuls elektromagnetyczny. Trzecim z efektów jest sześcienne pole silnie zagęszczające powietrze, co skutecznie spowalnia każdą formę ruchu niezależnie od masy i prędkości. Ostatni efekt to sferyczna tarcza energetyczna, całkowicie izolująca od jakichkolwiek form ataku balistycznego czy energetycznego, działająca niestety w obydwie strony – z wewnątrz również nie udaje się oddać strzału. Pole może być jednak spenetrowane przez większe obiekty, takie jak na przykład żołnierze czy pojazdy przeciwnika.

Oczywiście wszystkich pojazdów dostępnych w grze jest o wiele więcej, my jednak chcąc przedstawić wam kilka z nich, jednocześnie nie chcieliśmy do końca odbierać przyjemności z samodzielnego odkrywania nowości, czy przynajmniej zmian w już znanych maszynach. Dodamy jedynie, że można w grze znaleźć jeszcze kilka naprawdę ciekawych propozycji, w tym potężnego Leviathana, monstrualnych rozmiarów maszynę Axon, posiadającą aż pięć stanowisk ogniowych. Nie każdy jednak sprzęt jest na mapie dostępny od początku rozgrywki. Zresztą wkrótce sprawdzicie to sami.

Komentarze
21
Usunięty
Usunięty
20/12/2007 19:14

Raczej nie przepadam za pojazdami w fps-ach sieciowych ale te w UT3 idealni wkomponowene są w nadzwyczajny klimat gry, między innymi dzięki temu gra tak wyraźnie wyróżnia się od innych sieciowych fps-ów.

Usunięty
Usunięty
07/12/2007 22:28

Hmmm...wszytsko jak w UT 2003. Zdążyłem się przyzwyczaić, więc na kolana nie powala ;/. Te 2 nowe maszyny opisane w tekście o miłe nowum. Oby się sprawdziły.

Usunięty
Usunięty
07/12/2007 22:28

Hmmm...wszytsko jak w UT 2003. Zdążyłem się przyzwyczaić, więc na kolana nie powala ;/. Te 2 nowe maszyny opisane w tekście o miłe nowum. Oby się sprawdziły.




Trwa Wczytywanie