Unreal Tournament III - Zbrojownia

Bum, bum! Bang, bang! Frag!

Bum, bum! Bang, bang! Frag!

Bum, bum! Bang, bang! Frag!, Unreal Tournament III - Zbrojownia

Broń, broń i jeszcze raz broń. To w zasadzie podstawa każdej gry, która nie ma w tytule cząstki „sim” lub też „chess”. Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek rasową strzelankę bez bogatego wyboru giwer, tudzież innych narzędzi mających służyć mniej lub bardziej masowej eksterminacji wszystkiego, co stanie nam na drodze. Bardzo często o grywalności danego tytułu, czy też jego popularności, decydował odpowiedni ich dobór i balans pomiędzy poszczególnymi gnatami. Tak było również w całym cyklu gier spod znaku stylizowanego U – wystarczy wspomnieć mnóstwo krytycznych głosów dotyczących braku uwielbianej przez niektórych snajperki w Unreal Tournament 2003.

Także w najnowszej części nierealnego turnieju dostaniemy do wyboru kilka znacznie różniących się od siebie broni, z których znakomita większość jest już doskonale znana miłośnikom tej serii. Znakomita większość z nich posiada oczywiście – co od samego początku było wizytówką serii – dwa tryby prowadzenia ostrzału. Poniżej postaramy się przedstawić Wam większość z nich, wraz z krótką charakterystyką.

Impact Hammer

Podstawowa broń, którą dysponuje każdy gracz od początku rozgrywki, będąca odpowiednio zaadaptowanym narzędziem górniczym. Broń nie potrzebuje amunicji, działa na zasadzie sprężania powietrza pod ogromnymi ciśnieniami. Jej podstawową wadą jest minimalny zasięg – w zasadzie przydatna jest tylko w bezpośrednim starciu. Jednak w rękach wprawnego gracza może stać się iście zabójczą bronią, choć oczywiście wymaga zbliżenia do przeciwnika czy też wrogiego pojazdu. Idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju zasadzek, szczególnie na mocno industrialnych i pełnych korytarzy mapach, oraz do różnych trików. Broń powraca do gry po tym, jak zniknęła w UT2003, zastąpiona przez Shield Gun.

Podstawowy tryb ognia: zwalające z nóg uderzenie, wywołane niezwykle silnym sprężeniem powietrza. Dłuższe przytrzymanie przycisku ognia powoduje zwiększenie tegoż ciśnienia.

Alternatywny tryb ognia: choć pozornie podobny do pierwszego, działa na nieco innej zasadzie. Jest bardziej zbliżony do EMP (impulsu elektromagnetycznego) – trafienie w tym trybie zabiera ofierze zdobyte power-upy, dodatkowo zaś jest on idealny do niszczenia wszelkich pojazdów mechanicznych.

Enforcer

Druga z broni podstawowych, w które zawsze jesteśmy wyposażeni. Jest to poddany kilku modyfikacjom niewielki, klasyczny pistolet, charakteryzujący się stosunkowo niskimi obrażeniami. W chwili obecnej, dzięki niewielkiej wadze i stabilności broni, istnieje możliwość podwojenia siły ognia poprzez odebranie drugiego egzemplarza jednemu z martwych przeciwników. Postać jest wtedy w stanie używać jednocześnie dwóch Enforcerów. Jest to kolejny powrót broni znanej z pierwszego Tournamentu, a zastąpionej w UT2003 przez Assault Rifle.

Podstawowy tryb ognia: pojedyncze strzały o niskich obrażeniach, rekompensowane sporą celnością. W zasadzie przydatne chyba tylko w przypadku przeciwnika, który stoi nieruchomo.

Alternatywny tryb ognia: krótkie, trzypociskowe serie, o wyraźnie mniejszej celności niż w przypadku ognia pojedynczego. Potrafią być zabójcze, pod warunkiem, że korzystamy z dwu Enforcerów i uda nam się wpakować obydwie serie prosto w głowę przeciwnika. Bio Rifle

Kolejna z klasycznych unrealowych broni. Ten karabin generuje w swym wnętrzu kule lepkiej bioplazmy, przeżerającej bez problemu najtwardsze materiały. Choć wymaga pewnej wprawy przy posługiwaniu się nią na większe odległości, potrafi to wynagrodzić dużymi obrażeniami.

Podstawowy tryb ognia: wystrzeliwuje co około sekundę ciężkie kule plazmy, przyklejające się do pancerzy przeciwników i elementów otoczenia. Celowanie na większych dystansach jest nieco utrudnione przez konieczność wzięcia poprawki na krzywą balistyczną. Zdolność do oblepiania podłóg i ścian doskonale nadaje się do zastawiania pułapek we wszelkich korytarzach.

Alternatywny tryb ognia: przytrzymanie przycisku ognia alternatywnego generuje coraz to większą kulę bioplazmy, którą następnie można wystrzelić w kierunku wroga. Przeciwnika oblepionego taką masą można już uznać za zabitego, należy jednak wciąż zachować ostrożność – bioplazma nie zabija natychmiast, potrzebuje chwili na przeżarcie się przez warstwy pancerza. Taki pokonany już, ale wciąż żywy wróg, może jeszcze odpowiedzieć ogniem.

Shock Rifle

Jeszcze jeden tournamentowy klasyk, bez którego nie można wręcz sobie wyobrazić tej gry. Broń ta generuje w długiej, przypominającej lufę komorze energię, która jest wystrzeliwana w dwóch trybach.

Podstawowy tryb ognia: z lufy broni wystrzeliwana jest w kierunku wroga krótka wiązka energii. Zadaje ona średnie obrażenia, jednak jej największą zaletą jest doskonała celność – energia porusza się idealnie po linii prostej.

Alternatywny tryb ognia: kumulowana w lufie energia wylatuje z niej w postaci kuli zdążającej powoli w kierunku przeciwnika. Trafienie taką kulą zadaje bardzo poważne obrażenia. Dodatkowo można spróbować zastosować tak zwane Shock Combo, czyli spróbować rozbić kulę własnym strzałem w normalnym trybie – takie uderzenie wyzwala jeszcze większą ilość energii, co między innymi oznacza znacznie powiększony zasięg rażenia. Należy jednak uważać, gdyż obecnie w tym trybie broń zużywa bardzo dużą ilość amunicji.

Link Gun

Jedna z najpiękniejszych, jeśli chodzi o design, broni w historii Turnieju. Również bardzo użyteczna, głównie dzięki dużej szybkostrzelności i przyzwoitej celności na średnich i małych dystansach. Dodatkowo, jeśli w pobliżu będzie znajdował się członek naszego teamu używający tej samej broni, mogą one połączyć się razem, zwiększając w ten sposób swą moc. Przydatna również jako spawarka przy naprawie uszkodzonych pojazdów.

Podstawowy tryb ognia: piekielnie szybko wystrzeliwane porcje energii są, w połączeniu z dużą celnością, wręcz mordercze na krótkich i średnich dystansach.

Alternatywny tryb ognia: przytrzymanie przycisku ognia alternatywnego skutkuje wytworzeniem pomiędzy bronią a celem stałego łuku energetycznego, który może przerwać jedynie nasza decyzja lub wyczerpanie całej energii w magazynku. Flak Cannon

Rewelacyjna broń dla wszystkich lubiących bliski kontakt z wrogiem, doskonale nadająca się do walki na krótkich dystansach oraz do oczyszczania pomieszczeń. Broń wydaje się być relatywnie słabsza niż jej odpowiednik ze starego Turnieju, jednak wciąż stanowi jedną z najgroźniejszych zabawek w tegorocznej kolekcji.

Podstawowy tryb ognia: działo wyrzuca z siebie kilka rozgrzanych do czerwoności odłamków metalu, które lecą przed siebie, rykoszetując na napotkanych przeszkodach. Na dalsze dystanse broń raczej mało użyteczna, jednak z bliskiej odległości zdolna rozszarpać każdego wroga. Posługiwanie się nią wymaga pewnych umiejętności i odwagi; dodatkowo należy doskonale wyczuć chwilę strzału, gdyż przeładowanie jest dość czasochłonne.

GramTV przedstawia:

Alternatywny tryb ognia: lecący łukiem granat, wybuchający po zetknięciu z podłożem lub celem. Ze względu na spore pole rażenia świetnie nadający się do zmiękczenia przeciwnika lub całej ich grupy.

Stinger Minigun

Kilka napędzanych elektrycznym silnikiem luf, a tyle radości – tak w skrócie opisać można tego niemalże klasycznego miniguna. Ciężka broń służąca do oczyszczania korytarzy i otwartych przestrzeni z przeciwników. Obowiązuje tu typowa gatlingowa zasada: naciśnij spust i zrób pełny obrót – na pewno w coś trafisz!

Podstawowy tryb ognia: broń wymaga odrobiny wprawy – zanim silnik ją rozbuja, przeciwnik może nam zniknąć sprzed nosa. Jeśli jednak wróg nie ucieknie, a my jesteśmy na tyle blisko, by w niego trafić, po chwili pada na ziemię naszpikowany kryształkami tarydium. Szybkostrzelność w tym trybie jest niesamowita, jednak mała celność sprawia, iż Stinger najlepiej sprawdza się przy krótszych dystansach oraz w walce z pojazdami.

Alternatywny tryb ognia: w zasadzie podobnie jak poprzednio, ale... dużo, dużo wolniej i celniej. Innymi słowy, taki tryb miniguna dla emerytów.

Rocket Launcher

Ciężkie i pozornie nieporęczne ustrojstwo, które okazuje się jednak być jedną z najpotężniejszych broni w grze. A przy okazji dość popularnych wśród graczy.

Podstawowy tryb ognia: odpala pojedynczą rakietę. Istnieje możliwość – po kilkusekundowym przytrzymaniu ofiary na celowniku – namierzenia jej przez systemy celownicze. Dzięki temu rakieta działa w trybie „odpal i zapomnij”. O przeciwniku również, gdyż bezpośrednie trafienie zabija na miejscu każdego nieopancerzonego wroga.

Alternatywny tryb ognia: nie dość, że alternatywny, to jeszcze dwojaki. Po pierwsze bowiem przytrzymanie przycisku ognia pozwala załadować do trzech rakiet, które można następnie odpalić jednocześnie. Przy normalnym zwolnieniu przycisku rakiety lecą horyzontalnie rozłożone w wachlarz; dodatkowe naciśnięcie trybu normalnego zakręca je w malowniczą i śmiertelną spiralę, zaś podwójne naciśnięcie wyrzuca zamiast rakiet granaty. Sniper Rifle

Ulubiona broń wszelkiej maści „samotnych wilków” i sadystów lubiących oglądać kiwające się bez głowy ciała przeciwników. W dynamicznym świecie Turnieju nie jest to broń należąca do najłatwiejszych, jednak ci, którzy ją dobrze poznali i opanowali, niejednokrotnie zaskoczą pewnych siebie przeciwników. W zasadzie jedyna broń, którą można świetnie wykorzystać na otwartych i rozległych mapach. Należy jednak uważać, gdyż tym razem pocisk zostawia wyraźną, czerwoną smugę, która może zdradzić pozycję snajpera.

Podstawowy tryb ognia: po prostu pojedynczy strzał o dość dużej mocy. Raczej dla desperatów.

Alternatywny tryb ognia: esencja snajperskiego stylu gry. Przytrzymanie przycisku zwiększa zoom oferowany nam przez lunetę broni. Następnie wystarczy już tylko wziąć w krzyżyk celownika głowę przeciwnika i jednym strzałem pozbawić go tej zbędnej części ciała. Co prawda wymaga to doskonałego refleksu i niezwykłej precyzji, ale warto poćwiczyć.

Longbow AVRiL (Anti-Vehicle Rocket Launcher)

Rzecz, której warto poszukać na każdej z map, gdzie natrafimy na pojazdy przeciwnika. Do zniszczenia tych lżejszych wystarczy jedna, dobrze wcelowana przeciwpancerna rakieta.

Podstawowy tryb ognia: przycelowujemy, odpalamy, kaboom! Jakaś Manta właśnie zamieniła się w kupę wirtualnego złomu. Tak to działa.

Alternatywny tryb ognia: laserowy celownik naprowadzający rakietę to czasem bardzo przydatna rzecz. Problem w tym, że jest widoczny również dla przeciwników.

Redeemer

Unrealowa broń ostateczna. Pewnie dlatego tak rzadko spotykana. Niewielki nuklearny pocisk rakietowy sprawia, że w promieniu kilkudziesięciu metrów od miejsca jego uderzenia wszystko dosłownie wyparowuje.

Podstawowy tryb ognia: wyceluj, odpal i módl się, abyś był poza zasięgiem fali uderzeniowej.

Alternatywny tryb ognia: idealna zabawka dla miłośników filmu Dr Strangelove. Po wystrzeleniu pocisku możemy nim za pomocą myszki dowolnie kierować. Raczej nie warto nadużywać tej właściwości w zamkniętych pomieszczeniach, jak również należy uważać na przeciwników uzbrojonych w szybkostrzelne giwery – są w stanie zestrzelić nasze cacko. Przed odpaleniem warto również znaleźć dobrą kryjówkę – podczas kierowania pociskiem jesteśmy praktycznie bezbronni.

I tak właśnie prezentuje się przegląd różnorakich pukawek, którymi przyjdzie nam pobawić się w najnowszym Unrealu. Widać tutaj wyraźną tendencję powrotu do korzeni – pojawiły się ponownie giwery obecne w pierwszym UT, zmienione lub zamienione w późniejszych odsłonach serii. Czy to wystarczy, żeby przyciągnąć do gry nowych fanów i zadowolić starych wyjadaczy? Już niedługo zobaczymy, śledząc wyniki sprzedaży tego tytułu i obserwując ruch na serwerach.

Komentarze
31
Usunięty
Usunięty
11/09/2009 20:33

ASMD jest najlepsza!!!

Usunięty
Usunięty
16/12/2007 15:25

Bronie są ineresujące i bardzo przyjemnie sie z nich strzela ale czegoś w tym arsensle mi brakuje, sam nie wiem czego dokładnie, na pewno arsenał mógłby być jeszcze bardziej rozbudowany o lepsze alternatywne strzały i więcej rodzajów uzbrojenia.

Usunięty
Usunięty
07/12/2007 19:08

Dlaczego nie ma opisu Canister Guna? Czyżby ostatecznie usunięto tą broń?Wygląd lufy Shock rifle'a przypomina nieco karabin gaussa Necronów:)




Trwa Wczytywanie