Rozmowy na koniec tygodnia... #19

Domek
2006/03/26 21:31
0
0

Prolog

Wiosna! Wreszcie. Świat wokół nas zmienia się na lepsze, powoli bo powoli, ale jakoś mu tam idzie. My zaś na przekór naturze pozostajemy niezmienni - a przynajmniej w pewnym zakresie. Kolejną odsłonę Rozmów na koniec tygodnia czas zacząć!

1. Bo miało być, a nie było

W zeszłym tygodniu nie było nic o Oblivionie, chociaż obiecaliśmy, teraz więc nie mamy już wyboru. Szczególnie, że i czas na to dobry - nieszczęsna gra w końcu wyszła, a ci którzy skuszą się na jej zakup będą mieli okazję wybadać, czy faktycznie warto było tyle na to cudo czekać. Pojawiające się w coraz większej liczbie recenzje świadczą, że i owszem, ale Chamb jest twardy jak skała. ;)

Chamb: No Oblivion został zaprojektowany tak, żeby spodobać się szerszemu gronu odbiorców niż Morro, więc recki są dobre.

Domek: No ale po co tak marudzić? Wyszła dobra gra, wszyscy są zadowoleni... może poza nielicznymi malkontentami oczekującymi wyzwań z zakresu alpinistyki urbanistycznej. :P

Chamb: Oj, to był przykład tylko taki.

Domek: Jeden z wielu, jak rozumiem?

Chamb: Z innej beczki - rasa / płeć / etc. nie odgrywają ponoć żadnej roli w dialogach. Kolejne uproszczenie.

Z tym, że Oblivion to taki trochę uproszczony Morrowind można się pewnie zgodzić - dla wielu graczy poprzednia gra z cyklu The Elder Scrolls (będąca nota bene uproszczonym Daggerfallem - jeszcze wcześniejszą odsłoną) była zwyczajnie zbyt przytłaczająca. Ale w tym upraszczaniu się gier nie ma nic nowego - to się dzieje cały czas, gdziekolwiek spojrzymy.

Domek: Przecież chociażby stareńki Adom jest - jeżeli chodzi o możliwości oferowane graczowi - rozbudowany znacznie bardziej niż większość współczesnych RPG. Tyle że przy okazji jest to tekstowe, więc kto by w to grał. ;)

Chamb: Tak grałem, powiem tak: interesujące doświadczenie. :)

Domek: Ja parę razy próbowałem. Gra kończyła się po kilkunastu minutach śmiercią w mękach przy okazji trzeciego czy czwartego spotkania z jakimś wilkiem.

Chamb: Oh, ja nie chcę cofnięcia się do głębokiego średniowiecza. Po prostu mam wrażenie, że Oblivion mógł być znacznie bogatszą grą. Bogatszą w element "role-playing". Swoją drogą, mówiłeś że Morrowind przytłaczał graczy... ok, zgadzam się w tym na całej linii... ale NIE przytłaczał ilością RPG, tylko "nudnością" świata. Osobiście sądzę, że mnogość opcji w grze, w której byłaby interesująca, wciągająca fabuła, prawdziwy żyjący świat i dobrze skonstruowany "gameplay" wcale nie przyprawiałby o ból głowy graczy - bo z dostępnych w grze opcji korzystać możesz ale nie musisz, a nudnego świata na lepszy wymienić się nie da..

No to już chyba zależy od tego jak kto definiuje ten element. Ale cóż, nie ma co dalej brnąć w ten temat. Chamb zdecydowanie do Obliviona przekonać się nie chce, jego sprawa. A teraz tak przy okazji - szybki wniosek o charakterze ogólnym.

Domek: Wymyśliłem dlaczego Diablo i inne H&S zawsze będą "lepsze" od tych "ambitnych" (czy jakkolwiek je tam nazwać) RPG. Uwaga!

Chamb: Czekaj usiądę... Już.

Domek: Centralnym elementem każdego komputerowego RPG - czy to H&S czy jakiegoś "ambitniejszego" - jest zawsze tak czy inaczej walka. Można się oczywiście sprzeczać i podawać wyjątki, ale tak czy inaczej na ogół zajmuje ona najwięcej czasu (zresztą w przeciwnym wypadku gracze powiedzą, że to przygodówka, nie RPG).

Chamb: Torment?

Domek: Też. Od pewnego momentu się tylko idzie i tłucze. No ale czekaj, daj mi skończyć. Chodzi mi o to, że walcząc w H&S wiesz, iż robisz dokładnie to, na czym ta gra polega - że cały czas grasz, nie "marnujesz czasu".

Chamb: No problem zaczyna się w momencie, w którym walka nie daje satysfakcji... ok miałem nie przerywać. ;)

Domek: A w tych "ambitnych" RPG walka często sprawia wrażenie takiego wypełniacza. Walczysz tylko po to, żeby dojść dalej. "Szybko szybko, zatłuc te szczury, żeby móc z kimśtam pogadać i pchnąć dalej fabułę". I w ten sposób ileś tam czasu gry - ja bym nawet powiedział, że większość - zwyczajnie marnujesz.

Chamb: No skoro tak twierdzisz. ;) Myślę, że to chyba zależy w dużej mierze od systemu walki w danej grze. W Arcanum owszem przy rozpoczęciu każdej walki chciałem jak najszybciej przez nią przebrnąć... bo system walki pozostawiał wiele do życzenia. W Falloucie natomiast walkę, szczególnie z wymagającymi przeciwnikami, lubiłem tak samo jak dialogi, świat i postacie (choć sam nie wiem dlaczego ;)).

Domek: Ja często tak miałem w tych "ambitnych" RPG - że walki mnie nużyły, chciałem je jak najszybciej skończyć, byle tylko dojść do dalszej części fabuły, rozmów, etc. A w Diablo... w Diablo tego nie ma. Siekasz potwory, bo o to tam chodzi, i jesteś zadowolony - masz w grze to, czego oczekujesz. ;) Fajnie wymyśliłem?

Chamb: Kontrowersyjnie. ;)

Czekam na komentarze! Ja do teraz nie mogę wyjść z podziwu nad sobą - ale to sprytnie wykoncypowałem.

Chamb: Może podaj ludziom maila... będą przynajmniej mieli pewność, że przeczytasz to jak Cię wykwintnie zwymyślali. ;)

2. Kanapka z Replikanta

GramTV przedstawia:

Chamb: Jesteś?

Domek: Noo... właśnie zamierzam jeść śniadanie.

Chamb: Podeślę Ci zaraz mailem...

Domek: Śniadanie? :|

Chamb: Ta, kanapki.

Ten dialog powyżej tak trochę bez związku, ale na rozkręcenie tematu dobry jak każdy inny. A co takiego będziemy rozkręcać? Temat nawet całkiem nieźle związany z poprzednim, co nam się chyba rzadko zdarza. Kojarzycie może taką przygodówkę Blade Runner? Przypominali ją ostatnio w CDA. Jako że gra swego czasu zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie, a mój egzemplarz zaginął w akcji, postanowiłem pożyczyć od kumpla.

Domek: Mam Blade Runnera! Ciekaw jestem... jak się ta gra zestarzała.

Chamb: Pewnie tak jak wszystkie gry - bardzo.

Domek: No zobaczę... Pamiętam że swego czasu np. jakość filmików zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie... 1997... zanosi się na szok.

Chamb: Huh... SC jest z 1998 (jeżeli dobrze pamiętam), a niestety bije od niego starością. Oczywiście gra jest tak dobra jak była... ale jednak to już nie ten "impact" jak za tamtych czasów. :)

Domek: SC? Żartujesz!

Chamb: Starcraft.

Domek: Aaa... hehe, to fakt.

Chamb: A Ty co myślałeś?

Domek: Splinter Cell. ;) Tylko coś mi się data nie zgadzała.

Dobra wiadomość! Szoku wielkiego nawet nie było. Wprawdzie filmiki nie wydały już mi się takie czyste, widać kompresję, ale mimo to jest naprawdę nieźle! Jedyny minus to paskudne postacie, ale one były paskudne już w dniu premiery - więc i to tak bardzo nie boli. A sama gra... coś w sobie ma. Doskonale oddany klimat filmu, ciekawa historia. Skończyć ją wprawdzie można w dwa lub trzy wieczory, ale i tego nie ma się co czepiać - w przygodówkach normalka.

Swoją drogą... ja zawsze byłem wielkim fanem przygodówek. Może to stąd to moje zwichrowane spojrzenie na RPG-i?

Chamb: Zwichrowane? Nie. Każdy ma prawdo postrzegać gry RPG według własnych "reguł", taki gatunek. Ja np. lubię gdy w RPG wybory, których dokonuję (tak te związane z fabułą, jak i te odnoszące się do mojej postaci) mają jakieś znaczenie i wpływają na otaczający mnie świat, jego mieszkańców i rozgrywającą się w tle historię. Lubię też kiedy gra daje mi szeroki wachlarz możliwości kreowania mojej postaci - i wcale nie mówię tutaj o 120 klasach postaci czy czymś takim. Wcale nie uważam, że brak możliwość wspinania się na mury czy lewitacji, czyniły grę z miejsca złą... to nie o to chodzi.

3. Tytułu poniżej pasa nie będzie - bo nie i już!

Na sam koniec coś, co mi chodzi po głowie gdzieś od połowy tygodnia, muszę więc to w końcu z siebie zrzucić. Co sobie myślicie, czytając np. na forum tekst w rodzaju "gra całkiem fajna, na moim Pentium 4 3,4 GHz z 2 GB RAM-u, kartą GeForce 7800 GTX, dyskiem 300 GB, monitorem 21", kierownicą, padem, tabletem, drukarką laserową i skanerem chodzi zupełnie dobrze"? Chodzi o ludzi, którzy wpadają i właściwie zupełnie nie wiadomo czemu zaczynają się chwalić swoim "konfigiem".

Domek: Nowa mantra na nowe czasy - konfig przedłużeniem męskości?

Chamb: Raczej substytutem męskości. ;)

Domek: Mnie delikatnie mówiąc cholera ciężka trafia jak coś takiego widzę. Po kiego to grzyba? Jeszcze rozumiem w jakichś dyskusjach o sprzęcie (chociaż i one moim zdaniem za często przeradzają się w wyliczanki pod hasłem "kto da więcej"), czy w przypadku problemu z konkretną grą - gdzie podanie konfigu ma znaczenie. Ale często takie teksty pojawiają się w miejscach zupełnie bez sensu, a już szczytem są moim zdaniem takie litanie w podpisach.

Chamb: Na jednym forum widziałem nawet, że na konfigurację autora danego posta została wydzielona nawet specjalna rubryka. To jest przegięcie dopiero.

Domek: No może trochę wyolbrzymiam sprawę, jasne, wiesz... tak już mam. ;) Ale jest to trochę śmieszne, sam przyznaj.

Chamb: Przyznaję.

Domek: Taa, najlepsza rada na wszystko - kup konsolę, śmiej się z PeCetowców. ;) A tak na marginesie - widziałeś, żeby ktoś gdzieś miał w podpisie np. tekst "PlayStation 2"?

Chamb: Zawsze można napisać "Emotion Engine". ;)

Domek: Ludzie nie wiedzieliby o co chodzi.

W ramach buntu od dzisiaj będę miał w podpisie na forum "DS"! I będą pytali co to, a ja będę mówił "to mój konfig" i będę się śmiał, śmiał, śmiał, buaaahahahahahaaa...

Chamb: Uh, ok...

Domek: Głupi pomysł? Łeee, myślałem, że taki fajny. Co najmniej tak samo jak moja teoria "H&S vs. pozostałe RPG". Ale mów co chcesz - ja i tak zrobię. :P

Chamb: Troszkę spaliłeś, bo dla ludzi, którzy przeczytają ten tekst wszystko będzie jasne. :P

Epilog

Teraz już wiecie, dlaczego warto czytać Rozmowy! Jaką wiedzę tajemną można dzięki nim posiąść! Było warto, prawda? Nie? Cóż, tak czy inaczej do usłyszenia (?) za tydzień!
Teksty Chamba: Chamb
Teksty Domka: Domek
Narrator: Domek

Domek: DS.

Chamb: Ale o co chodzi? ;)

Komentarze
0



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Napisz komentarz jako pierwszy!